De Retail CrossMedia Summit 11 februari 2014
De tweede editie van de topontmoeting met visie. Met onze collega's met fantastische, bewezen trackrecords. Over waar we staan. Op het moment dat relaties, klanten, prospects in toenemende mate 'seamingless' schakelen tussen kanalen en devices: drukwerk, second screen, third screen.


We leren van elkaar. Door kennisdelen en discussiëren. Over de belangrijkste uitdaging van nu: integratie en optimalisatie van offline en online. Van klantcontact en -interactie. 


Er worden harde noten gekraakt. We schakelen 'seamless' van het ene device/kanaal naar het andere. Tegelijkertijd is de organisatie van communicatie binnen bedrijven intern opgebouwd uit niet met elkaar communicerende silo's. Dat schuurt. Kom je binnen als jonge start-up, dan zul je gemakkelijk verzanden in de hierarchie, belangen. Zo innoveer je nooit, of traag. Eerst de site op orde: dan zien we later wel met mobiel. Een appje kan er tussendoor wel vanaf. Maar het is druk. Dus moet dat nou. In spreektaal zijn dit een aantal cases die we gaan aanpakken. Deelnemers aan het congres worden dus gechallenged. Wakker te blijven. Kritisch te blijven. Ook tegenover zichzelf en de crossmediastrategie en -uitvoering. Handig is dat in dit geweld alle sprekers afsluiten met drie concrete aanbevelingen.  

        Lees hieronder het programma 2014. 

                                  

UW DAGVOORZITTER: WIM ANDRÉA                                             

Wim Andréa, zal de middag begeleiden. Op indringende wijze de juiste vragen stellen.
Hij is The Best Of Both Worlds.
Met relevante ervaring in direct marketing, merkbouw en online & mobiel. Zoals Ipan en Clockwork. 
Nu succesvol met crossmedia & e-commerce advies met zijn Interactim.
 
BEN VAN DER BURG - DE INTEGRATIE VAN DIGITAAL & FYSIEK 

Ben van der Burg. Volg de klant via WiFi. Maar de (zelf)regulering is nog niet afgerond. De Bluetoothrevolutie komt eraan. Spaarsystemen idem. Technologie verbindt mobiel met de winkelvloer. Mobile = bron van klantkennis en dus aansturing andere kanalen. Hap snap zaken die door Ben in de juiste, brede context worden geplaatst. En vervolgens weer worden terugvertaald naar heldere aanbevelingen voor de retailer. Enerverend, in hoog tempo en gebaseerd op zeer lange ervaring met mobiel. 

 

FRED BRONNER - CRISIS, CONSUMENT & MEDIA                          

Prof. Dr. Fred Bronner, em. Hoogleraar UvA, Communicatie Wetenschap. De crisis heeft impact op het het keuzeproces, de gebruikte kanalen en dan uiteindelijk op die aankoop zelf. Volgens zijn recent onderzoek. Dat heeft repercussies voor de communicatiestrategie van de retailer. 

 

 

NICO RIJKHOFF - ZIGGO & CROSSMEDIA                                       

Nico Rijkhoff, Director Brand van Ziggo. Maakte er het crossmedia en klantgerichte bedrijf van. In optima forma. Van winkel, vele andere kanalen tot Ziggo Dome. Dus inclusief events. De switch van kabel-tv aanbieder naar aanbieder van content, entertainment en beleving. Hij sluit daarmee aan bij de trends in retail. Nico is tevens bestuurslid van de BvA: de Bond van Adverteerders.

 

BARBERA WOLFENSBERGER - MARCOM&RETAIL INNOVATIE    

Barbera Wolfensberger is Boegbeeld topeam Creatieve Sector. En CEO FHV BBDO. Zij gaat advies geven over de broodnodige innovatie van die creatieve industrie. Dus de wereld van bijvoorbeeld de reclame-/DM- bureaus en online toeleveranciers. Ze verbindt haar gedachten daarover aan haar grote kennis opgedaan in retail en met klantcontact, marcom. Het interview.

RENÉ REPKO - RETAIL & OFFLINE/ONLINE   RELEVANTIE           

René Repko werkte onder andere bij Albert Heijn en maakte met zijn team de communicatiestrategie van Hema een voorbeeld voor velen. Is nu werkzaam in BtoB. Bij Sligro als Marketing Directeur Foodservices a.i. Relevantie is de kern van succesvolle communicatie. Hij adstrueert dit aan vele voorbeelden en geeft uitermate praktische tips en aanbevelingen. Het interview. Ofwel: beide grootheden Barbera & René, worden gezamenlijk doorgezaagd. Over hun ervaring van offline -> online & innovatie. What went wrong? Wat doen we goed?

 

ROB PRASS - CROSSMEDIA STORY TELLING GESTRUCTUREERD  

Rob Prass, van Creative Campfire, neemt bedrijven en instellingen mee naar de digitale wereld. Naar social media. Bijvoorbeeld bij omroep, retail, opleidingsinstituten. Naast visie, vele cases en concepten geeft hij bruikbare handvatten voor echt georkestreerde communicatie. Nu vanuit de case Kenau. Het verhaal & film als motor van crossmedia. Onverwachte 'take aways', learnings voor retailers.

 

MARIEKE DE KONING - BUSINESSMODELLEN MET RETAILERS    

Marieke de Koning, Managing Partner van de Reclamefabriek experimenteert zelf met een ander businessmodel. Een ander, moderner samenwerking- en afrekenmodel in relatie tot de opdrachtgever. Zij inventariseerde met welke modellen wij flexibeler en meer naar ieders tevredenheid samen door de transitie komen richting e-commerce, second screen. 

 

ARNOUD HAVERLAG - Integratie print & online/mobiel             

Arnoud Haverlag, een adrenaline junky uit Amsterdam. Startupfounder en momenteel Entrepreneur-in-Residence bij PostNL. Co-founder van Marvia (verkocht aan PostNL in 2012), co-initiator van STIKK, mentor bij Rockstart, aspirant Angel Investor. Retail gebruikt drukwerk: magazines, folder, direct mail. Wederzijdse versterking en nieuwe vormen zullen ontstaan. Een inspirerende visie op de integratie van drukwerk en online.

 

 

WILDCARD & SURPRISE : DE RESEARCH FLASH!                         

Het eerste nationale onderzoek naar scannen door Nederlanders. QR-Code, AR: veelbesproken technieken waarover meningen verdeeld zijn: maar wel enorm belangrijke brug tussen drukwerk en online/mobiel. Hoeveel Nederlanders hebben de apps passen het ook daadwerkelijk toe. En waarom, waar, in welke situatie/media, en waarom niet? Verrassende resultaten. Het nationaal onderzoek is een initiatief van het Platform Interactieve Folder en de binnenkort uit te brengen De ScanKrant. Het wordt een snelle update door Jeannette Berghan van onderzoeksbureau Team Vier

Sponsors:

     

 

    

 

 

Partners:

        

 

 

Mediapartners:

 

   

 

Locatie: Colour Kitchen in Utrecht. Check deze locatie!






 

PRESENTATIES  2014

Hieronder kunt u de presentaties van de succesvolle Retail CrossMedia Summit nogmaals bekijken:

 

Onderzoek naar de interactieve folder

Jos Bettinger
Crisis, consument en media
Fred Bronner
Chaos in de digital wereld
Ben van der Burg
Als startup de wereld veroveren vanuit het traditionele Post bedrijf
Arnoud Haverlag
Transitie van Telefoongids naar DTG
Masha Kodden
Ziggo is retail: Online faciliteert offline
Nico Rijkhof